Egyáltalán, mi az a rider?
Aki zenél, az előbb-utóbb fellép. Aki fellép, azt valaki hangosítja - de itt nem a kocsmai két darab Reflex-ládára kell gondolni, hanem színpadra komoly fényekkel és hanggal. Akit pedig imigyen hangosítanak, attól fontos a hangosító cégnek tudnia, hogy a zenekar mit kér, milyen igényei vannak a színpadra, monitorokra, fényre, esetleg egyéb ellátásra nézve. Ha ezt a zenekar világosan és érthetően előre közli, a koncertszervezőnek is könnyebb megfelelő hangosító partnert találni, majd ha ez megvan, a cégnek könnyebb előre a kért technikával és szolgáltatásokkal felkészülni.
A rider tehát nem más, mint egyfajta térkép és itiner a fellépő zenekar részéről.
Milyen tehát a jó zenekari rider? Összeszedtük erről gondolatainkat, melyek talán segítségére lehetnek mindazoknak, akik zenészként fellépésükből a legtöbbet szeretnék kihozni. Előre megjegyzendő, hogy az alábbiak hosszú évek alatt összegyűjtött tapasztalatokra alapuló véleményünket tükrözik, és mint a blog szerzői, ezt nem is tagadjuk, ám tiszteletben tartjuk, ha nem mindenkiével egyezik a meglátásunk.
- Megjelöli a minimum színpadi méreteket és jellemzőket.
Sokan vagytok? Capoeira táncosokat is hoztok? Jó lesz előre szólni! - Berajzolja a színpadra a fellépőket, hangszereiket, a monitorok helyét, a monitorutak számát, a mikrofonállványt (egyenes, gémes, alacsony stb.) és a szükséges áramvételi szükségletet.
Vagyis gondoljátok át, hányan lesztek, vokálozik-e a gitáros, hogyan szeretnétek elhelyezkedni, hoztok-e elektromos kütyüket. - Lehetőleg táblázatba foglalja a csatornalistát, az alkalmazandó mikrofontípust, a csatornán használni kívánt effekt- és dinamikaprocesszor szükségletet.
- Megadja az effekt- és dinamikaprocesszor szükségletet, a preferált típusokat.
- A PA (azaz a közönség felé szóló hangfalak) és a monitorok esetében preferálhat bizonyos márkákat.
Nagyon is szabad kizárni olyan márkát, ami már okozott csalódást (tipikusan Behringer, Reflex, Proel, maszek tákolmányok), és nem ritka az sem, hogy zenekarok kifejezetten kérik bizonyos nevek használatát. Mit kér egy magára igényes zenekar? Meyer Sound, Martin Audio, L-Acoustics, EAW, Nexo, JBL, DAS, EV vagy Dynacord. Meghatározhattok bizonyos alapvetéseket, mint például a legalább 3 utas aktív rendszer. Legyen minőség, de elérhető minőség! - Megadja a fénytechnika típusát, milyenségét, mennyiségét.
Ez az a pont, ahol fontos megjelölni, ha igény van intelligens lámpákra, füstgépre, bármi látványelemre. Ezek az elemek természetesen megnövelik a költségeket, érdemes ezt is figyelembe venni. - Megadja, hogy az együttes kifejezetten kéri-e a monitorkeverést.
A monitorkeverésnek nagy létszámú fellépő (ergo sok monitorút), vagy nagy színpad esetén van létjogosultsága, illetve ha a FOH keverő messze helyezhető el. Szükségtelen azonban kis színpadon, kicsi helyiségben, vagy ha kevés (2-3) monitorútra van szükség. - Közli a technikai kontaktot, elérhetőségét, azt, hogy a fellépő milyen technikai személyzettel érkezik, és milyen személyzetet igényel a technikát biztosítótól.
Hoztok hozzáértő hangtechnikust, akinek kezében megbíztok, ha keverésről van szó? Szóljatok róla, hogy egyeztethessünk vele. - Esetenként az alkalmazott technikáról írásos visszaigazolás szükséges.
Egyes zenekarok szeretik, ha garantáltan azt kapják majd, amit kértek. - Közli a cateringgel, az öltöző milyenségével kapcsolatos kéréseket.
Ezek neves fellépők esetében elég extrémek is lehetnek, mindenki hallott már erről hollywoodi sztorikat. Nagy nevek esetében hazánk sem különbözik ettől, de ha még nem vagytok sztárok, inkább ne kérjetek az öltözőbe öt üveg pálinkát és hostesseket. - Ésatöbbi... Az igényektől való eltérést a szervező előre jelezze? Szükséges egy vagy több technikus folyamatos jelenléte a színpadnál? Lesz a műsor közben átszerelés? Szeretnétek háttérfüggönyt felszerelni a koncert idejére? Kértek projektort? Azért csak a realitás talaján maradva!
És íme egy példa, zenekarnév említése nélkül. Egyszerű, de érthető rajz, igaz?
![]() |
Rider színpadi rajz példa |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése